Regelmatig krijg ik de vraag wat ik zoal doe aan werkzaamheden en als ik dan benoem dat ik me bezighoud met centrummanagement krijg ik steevast vragende gezichten te zien. Centrummanagement? Is dat een vak? Wat doe je dan?

Het vak van centrummanagement is nog betrekkelijk onbekend maar krijgt in steeds meer plaatsen een plek. Het doel is de aantrekkelijkheid van een winkelcentrum of stadscentrum te verbeteren. Dat kan op meerdere fronten zoals

  • Sturen op een aantrekkelijk centrumgebied: is het een prettig centrum om naar toe te gaan? Is het centrum schoon? Is er regelmatig iets te doen?
  • Promotie van het centrumgebied
  • Samenwerking aangaan en/of verbeteren tussen de verschillende belanghebbende partijen zoals ondernemers, gemeente, vastgoedeigenaren
  • Sturen op een divers en aantrekkelijk winkelaanbod
  • Organiseren van activiteiten en evenementen

In 2019 kwam ik in aanraking met dit vakgebied door een opdracht voor de binnenstadsorganisatie in Assen. In de periode waarin we met de corona epidemie te maken kregen, konden we juist als overkoepelende organisatie onze meerwaarde laten zien door voor en met de ondernemers te zorgen voor een duidelijke boodschap richting bezoekers. Zowel online als ook in het straatbeeld. Zo konden de bezoekers op een veilige manier de binnenstad in en toch hun inkopen doen.

Deze constructieve samenwerking zetten we voort, in de organisatie van activiteiten en evenementen. Een paar mooie voorbeelden in Assen zijn het Fashion Festival en de KIDS Zomercampagne waarbij het centrum tijdens de zomervakantieweken het decor is van diverse activiteiten. En in Stadskanaal zijn Sfeervol Stadskanaal en de Moonlightshopping mooie voorbeelden waarin ik de organisatie en samenwerking met de ondernemers en gemeente heb opgepakt.

Het winkelgebied verandert en het wordt steeds belangrijker om als ondernemers met elkaar te zorgen voor een aantrekkelijk centrum. Als je hierin gezamenlijk optrekt en zorgt voor een duidelijke uitstraling merken de bezoekers dit en komen zij graag naar het centrum. Met extra activiteiten verleng je het verblijf van de bezoeker en komen ze graag nog eens terug. Daarnaast is het belangrijk om goed in gesprek te zijn met de gemeente en vastgoedeigenaren. Zij hebben immers net zo veel belang bij een prettig centrum als de ondernemers, vinden het net zo belangrijk dat er geen of zo min mogelijk leegstand is.

En waar ik dan energie van krijg is het bij elkaar brengen van de diverse belangen, het in kaart brengen en werken aan de verschillende wensen, zorgen voor verbinding en een goede basis.

#centrummanagement #verbinding #organisatie #winkelgebied